Saturday, September 26, 2009

 

Selepas Raya

ALhamdulillah hari ini aku dapat jumpa dengan rakan- rakan di Bachok. Semasa bersimbang menunggu majlis bermula, seorang rakan berkata ..." La ni kita masih gagah, baru lepas puasa ... bateri keimanan dan taqwa masih tinggi." Belia seterusnya menyambung, "Lepas ini ...tak taulah!"

Aku termenung sekejap memikirkan kata-kata itu. Aku seterusnya menilai diriku sendiri dan bertanya dhamirku ..."mampukah aku meneruskan apa yang telah aku lakukan semasa ramadhan? mampukah aku bangun satu jam sebelum subuh? Bagaimana aku nak kekalkan usaha dan kebiasaan ramadhan ini?" Persoalan-persoalan ini timbul dalam hati dan benak ku.

Selepas 7 hari syawal berlalu ... terasa bibit kemalasan, kelesuan, dan kekerasan hati pada diri ini. Ganguan dunia mulai terasa ... Jamuan hampir setiap hari, ... pemadangan-pemandangan yang mencabar mata dimerata-rata. Mampukah aku menghadapi semua ini seperti mana aku menghadapi semasa ramadhan? Mudah-mudahan Allah mempermudahkannya untuk aku!

Menangani keluarga yang besar dan anak-anak yang membesar juga memcabar. ...... Well today, aku manage to gather whoever at home to come together. The task is to ask them answering 29 Questons on YPL from State. They work together .... This is my first experience ....

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?