Sunday, September 20, 2009

 

Eidul Fitri 1430

Alhamdulillah setelah sekian lama berdiam diri, hari ini 2 syawal 1430H dapat saya kembali ke blog ini. Pada masa ini hati saya masih teringat akan amalan yang dilakukan pada ramadhan kali. Ramdhan kali ini agak berlainan. Kebiasaannya pada malam hari selain daripada beterawih dan tadarus serta cuba menghidupkan sepuluh malam terakhir dengan itikaf dan qiam tetapi pada tahun ini ditambah dengan amalan kawalan kampung khususnya pada akhir sepuluh ramadhan. Ini suasana baru. Walaubagaimanapun ia bukan phenomena baru dalam sejarah ummah cuma baru bagi saya. Dalam sejarah ummah, jihad dan segala macam halangan berlaku dalam bulan ramadhan.

Timbul persoalan dalam pemikiran saya, bagaimana asimilasi perlu dilakukan untuk menjadikan ia sebahagian dari amal soleh diakhir ramadhan dan termasuk dalam amalan yang diganjari dengan ganjaran pahala lailatul qadar. Hal ini perlu disebatikan dalam diri supaya tidak jumud dengan sesuatu amalan yang khususnya sahaja diakhir ramadhan. Ya amalan yang dikhususnya itu akan tetap kekal tetapi kita juga mesti terbuka dalam menghadapi suasana-suasana yang berbeza. Kesediaan ini akan membantu kita menghayati Islam yang sebenar.

Setengah orang akan menolak bahawa amalan selain yang bukan berbentuk "ibadah" tidak patut dilakukan. Tidak boleh ada kawalan kampung. Tidak boleh itu dan tidak boleh ini sebab tidak ada dinyatakan dalam sunnah. tetapi hakikat ibadah itu merangkumi setiap kerja yang kita lakukan yang tidak bercanggah dengan syariat. Tidak kira apa saja kerja (amalan) tersebut hatta menyediakan makanan untuk orang bersahur pun adalah ibadah. Oleh itu kefahaman tentang hakikat ibadah dan amalan dalam kehidupan perlu disebatikan agar kita terbuka dan menerima semua amalan sebagai ibadah apabila ia tidak bercanggah dengan ketentuan syarak.

Comments: Post a Comment

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?